Klassisk stil

Den klassiska rullskidåkningen har, precis som längdskidåkningen, de olika växlarna diagonalgång, stavtag med frånskjut, enbart stakning. Klicka här för mer information om rullskidor för klassisk åkning.

1:ans växel - Diagonalgång

Diagonalåkning fungerar så att man för skidorna i en gång rakt framåt i spåren samtidigt som man för varje tag lägger tyngden på ena benet och skjuter ifrån vilket kombineras med att man växelvis tar fart genom stakning med en arm åt gången. Detta genom att både armar och ben förs framåt diagonalt (därav namnet), där högerbenet skall skjutas fram när vänster arm tas.

 

Diagonalåkningen är inte helt enkel tekniskt sätt och den är ännu svårare för rullskidåkningen är för längdskidåkningen. Skillnaden mot längdskidåkning är att man för rullskidåkning alltid har ett perfekt fäste, genom spärren som sitter på bakhjulet, medans detta är något av en utopi för längdskidåkningen där man ständigt försöker förbättra vallningen utifrån väderförhållandena samt att rullskidorna är betydligt kortare än längdskidorna.

 

På grund av de tekniska utmaningarna så rekommenderar vi alla nybörjare att initialt satsa på 2:ans och 3:ans växel vilka beskrivs nedan som är betydligt enklare att komma igång med så att man kan arbeta upp en känsla för hur det är att stå på ett par rullskidor.

 

Se nedan en kort instruktionsvideo för diagonalåkning.

  

2:ans växel - Stavtag med frånskjut

2:ans växel, alltså stakning med frånskjut, är tekniskt sätt enkel då den går ut på vanlig stakning kombinerat med frånskjut med stavarna. Stavarna ska i detta fall sättas i samtidigt och i höjd med varandra på var sin sida om kroppen för att därefter följa upp med att göra ett frånskjut med ena benet. Sikta på att ta ett stavtag mellan varje frånskjut.

 

Frånskjuten ska därefter ske växelvis med benen så att man på så sätt får en bra balans i åkningen men framförallt för att fördela belastningen på benen för att orka mer. 

3:ans växel - Stakning

I 3:ans växel så använder man sig enbart av stakning medans övriga kroppen får vila. Här sätter man ner bägge stavarna samtidigt och trycker ifrån. I stakningen så är det viktigt att skjuta fram höften och sträcka på sig mellan varje stavtag för att få optimal kraftöverföring och använda magen på rätt sätt. Viktigt att tänka på med 3:ans växel, som vi även går igenom under stakteknik, är att man inte skall ligga och mata triceps utan att det är magen som skall göra jobbet då de musklerna är betydligt starkare.

 

Se nedan en kort (<1min) instruktionsvideo på norska med tips på stakning.